torsdag den 30. maj 2013

Du skal da bare have noget pik

»Kvinder i idræt er dynamiske, de er aktive, de er magtfulde, de er proaktive, selvbevidste og selvsikre. Alt sammen træk, man normalt tillægger mænd. Det er ikke sådan, mange mener, kvinder bør være, så de er allerede i modsætning til normen. Derfor chokerer det ingen, når en kvindelig elitesportsudøver siger, hun er lesbisk. Desuden har heteroseksuelle mænd lettere ved at acceptere homoseksualitet blandt kvinder end blandt mænd. De tror på en eller anden måde, at den er til for dem.«

Således stod der skrevet i en artikel i Information et par uger tilbage. Og jeg kunne ikke lade være med at blive temmelig stødt. Flere dage efter måtte jeg konstatere, at jeg stadig var fornærmet og satte mig derfor for at finde ud af, hvad ved denne udtalelse, der gik mig på. Én ting er selvfølgelig de stereotype kønsnormer, at selvbevidsthed, selvtillid, magt og dynamik er egenskaber, der tillægges mænd. Og i yderste tilfælde lesbiske kvinder, som jo partout er mere maskuline end de heteroseksuelle....! Her må jeg blive lidt træt. Noget andet er den antagelse af homoseksualitet blandt kvinder er til for mændenes skyld. Hvem fanden har bildt jer det ind?

Det er bestemt ikke første gang, at jeg møder den antagelse. Jeg havde en gang en kæreste (som var en fyr, forstås), der sagde, at han ikke betragtede det som utroskab, hvis jeg var sammen med en pige - så længe jeg huskede foto- og/eller videodokumentation. Og det er så her, at jeg må blive rigtigt, rigtigt træt. 

Altså. Hvis jeg skulle finde på at knalde med en pige, ville jeg gøre det, fordi jeg fandt hende attraktiv, smuk, spændende, begavet etc. Der er rigeligt skønne kvinder derude, jeg kunne lade mig fascinere af. Fordi kvinder er skønne. Ikke fordi en eller anden chauvinistisk mandsperson får stådiller ved tanken om, at jeg stikker et kussesnav.  Og nej, det er heller ikke en invitation til at  lege med! 

Faktisk bliver jeg også temmelig fornærmet på alle lesbiske kvinders vegne. For hvad er det egentlig for en opfattelse af deres seksualitet, den idé er udtryk for? At det ikke rigtigt tæller, hvis en pige er sammen med en anden pige? At hun jo nok alligevel skal "komme hjem igen" til den trygge heteroseksuelle havn. For alle kvinder vil jo allerhelst have pik. 

Kære mænd, så guddommeligt og fantastisk er den kropsdel af jeres altså heller ikke, at den alene kan sørge for min seksuelle tilfredsstillelse. Bevares, jeg er glad for ideen om den. Og jeg har været særdeles glad for noglespecifikke eksemplarer af slagsen. Men også mindre begejstret til tider. Og pikken alene gør det altså ikke - så kunne jeg jo for helvede bare købe en af plastik. Så det er nu, I skal oppe jer før de lesbiske kvinder kommer og stjæler alle de dejlige damer. For den lesbiske seksualitet er ikke til for jeres skyld - tværtimod!


1 kommentar: