mandag den 15. april 2013

Tilgiv mig Moder - for jeg har syndet

Jeg betragter mig selv som feminist. Faktisk en ret ihærdig én af slagsen. Jeg mener i fulde alvor, at der er rigtigt mange kampe, der stadig skal kæmpes. Bevares, kvinderne har fået stemmeret og en plads på arbejdsmarkedet, men der er lang vej endnu. Især i forhold til den måde vi taler om køn og seksualitet på. Det kan gøre mig oprørt og temmelig pinligt berørt, at vi lever i et samfund, hvor landets store public service udbyder kan vise stærkt nedladende og sexistiske programmer i den bedste sendetid. Jeg vil undgå en længere diskussion af programmet, som jeg anser som pinligt og dårligt eksekveret - og som vi desuden bør tie ihjel.

Nå, men jeg er altså feminist. Jeg interesserer mig for, og forholder mig kritisk til, de sociale og sproglige konstruktioner, som vi tager for givet. Men jeg har det lidt svært med begrebet, mest fordi det klinger af afbrændte bh'er og vrede. Og jeg er altså ikke vred på mænd - i hvert fald ikke sådan generelt. Jeg har nok været vred på et par stykker af dem i sin tid. Og jeg kan godt lide at lege lidt med og skubbe til de stereotype kønsroller. Jeg elsker at tæve drengene i deres eget spil ved at tale mere om pik og patter og i et endnu mere beskidt sprog, end de selv gør. Jeg kan godt lide værktøj, og jeg er også ret ferm til at bruge det. Og hurra for det. Det er godt for mit image.

Men hvad stiller man så op, når man møder en mand med stor M, med store overarme, der kan flytte rundt på mig, som var jeg en lille nipsting, og jeg bliver helt blød i knæene? Eller når man tager sig selv i at fantasere om voldtægt? (Ja, alle kvinder har voldtægtsfantasier. Og der er KUN EN FANTASI!). Det er jo decideret pinligt. Og det er virkeligt skidt for mit image. Jeg har flere gange overvejet at blive lesbisk. Det er ligesom det ultimative opgør med kønsstereotyperne. Det ville jeg gerne. Men jeg har bare et problem. Jeg er alt for pjattet med mænd - også dem med store arme og hår på brystet, som hovedrystende finder mig både kær og let fjollet, når jeg hidser mig op med mine vrede, feministiske ytringer. Undskyld! Tilgiv mig, du almægtige feminisme - for jeg har syndet.


2 kommentarer:

  1. "Overvejet at blive lesbisk" Det er vel ikke noget man bestemmer selv?

    Blachmann, Blachmann, Blachmann, Blachmann, Blachmann, Blachmann, Blachmann

    7 Gange Blachmann. Danmarks svar på Batmand. Der får selv absinth som at minde mest om danskvand. Han er en altmuligmand. Der er ikke det han ikke kan. Mest af alt tænker han på sin tissemand. Ligesom Borealias holdninger der er som si-sand. Løber ud mellem fingrene mens hun bekender sig i vievand!

    Corfitz out

    SvarSlet
  2. Blachman er dummere end Amalie og Sidney Lee. Første gang ser man det for at se hvad han har at byde på.(Der var noget falsk reklame om poetiske ord om kvindekroppen) Hvis man ser det anden gang, er det for at se hvordan han udstiller sin egen latterlighed. Ligesom realitystjernerne. Selvfølgelig er det bare for at provokere - for provokationens skyld. Men verden vil bedrages. Indbegrebet af Kejserens nye klæder. Det er sørgeligt!

    SvarSlet