torsdag den 25. juli 2013

Kan dumme blondiner multitaske?

Mænd tænker kun på sex. Kvinder kan ikke køre bil. Franskmænd er snobbede. Alle folk fra Irland er rødhårede. Musikere tager stoffer. Og folk fra Fyn er altid flinke. En af disse fordomme er mere rigtig end forkert og vi er helt sikkert ikke enige om hvilken.

Jeg elsker fordomme - elsker at hade dem. De grove og diskriminerende af slagsen hader jeg kun. Men alle hverdagsfordommene de er sjove. Jeg elsker at møde stereotyper, der ikke lever op til mine fordomme. Forestil dig en blondine med plastikbryster så store som Rundetårn, tunge- OG navlepircing, hudfarvede læber og et kompendium fra jurastudiet i hånden.  Der er ikke mange, men jeg har set en, og det er nok. Blondinefordom sat i bero - for en stund i hvert fald. Eller hvad med en overtatoveret trommeslager, der spiller punk, men hører Nik & Jay og kan alle dansetrinene fra Highschool Musical - oh yes, han findes!

Det er også sjovt at møde folk, der bekræfter fordommene. Der er vel en grund til, at folk bliver ved med at se Paradise og D.U.M aka De Unge Mødre (ironien er nådesløs), selvom de ved, at programmerne er twistet og kodet af vores fordomme om netop de mennesker, der deltager. Og så bliver man lidt træt. For fordomme er sjældent særlig positivt ladede, og verden må være et sørgeligt sted, hvis de alle passede. 

Det værste er de fordomme man selv får kylet i hovedet, specielt dem der passer. Kvinder snakker meget - tjek.  Om sig selv - tjek. Folk, der spiller teater, er opmærksomhedssøgende - dobbelt tjek. 
Nej hey hov, vent, det passer jo ikke. Jo måske lidt på mig og en del, jeg kender, men sgu da ikke på alle. Det svarer jo til at sige, at mænd elsker fordbold, eller at kvinder kan multitaske - næh hov, det siger vi faktisk. Ofte!! Og så er det, jeg føler mig udenfor. Nogen har glemt at fortælle mig, at jeg skal kunne skrive opgave, gøre rent og skrive sjove kække sms'er samtidig. Det er åbenbart sådan noget, kvinder kan, og jeg er det sørgelige sorte får, der sætter resten af flokken i et forfærdelig dårligt lys. Undskyld. 

Men helt ærligt. Hvad skal det lige til for det der multihejs. Bevares jeg kan spille Candycrush og føre en samtale på samme tid. Og det der med at flirte og koncentrere mig om, at jeg ser for tyk ud i den her kjole samtidig, det har jeg bedre styr på, end Søren Pind har på teksten til Kronborgvalsen (det er meget - til de der måtte tvivle på Pindens talent!) Men helt ærligt, så har jeg steder, hvor jeg hellere ville have, at det obligatoriske kvindelige talent virkede. Personligt ville jeg gerne være skide sej til at have styr min økonomi, IMENS jeg shoppede. Kunne skrive noter SAMTIDIG med, at jeg lytter til, hvad forelæseren kævler videre om. Dyrke sex og se lækker ud på samme tid (sidste melding var lummer - er det godt eller skidt?). Eller i det mindste bare kunne parallelparkere uden at skulle skrue ned for radioen først. Det passer forøvrigt ikke, at kvinder ikke kan parallelparkere - ikke altid i hvert fald!

.   .   .
Og det er den med Fynboerne, der er rigtig forøvrigt. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar